Efter Bengt H's Boxerville inlägg om hur svårt det är att få rent gamla oljekylare bestämde jag mig för att köpa en ny från Custom Speed Parts i Hyllinge.
Som ni kanske läst tidigare i bloggen så införde VW en ny konstruktion på oljekylare under kalenderåret 1957. Den blev så lyckad att den fick hänga med ända till hösten 1970 då den avlöstes av den så kallade dog-house kylaren. Fördelen med en reservdel som hängt med så länge är att det finns en stor eftermarknad som gör det lönsamt att hålla igång en tillverkning. Något som annars sällan är fallet med delar till 30-hästaren.
En ändring genomfördes dock någon gång under åren: En perforerad plåt introducerades som skydd där luften passerar in. Åldermännen i branschen (Bengt H och Hans L) har sagt att den bara är i vägen och att man skall ta bort den. Givetvis gjorde jag som de sa utan att tänka mer på det. Men, eftersom jag lämnade en liten rest av plåten vid foten av kylaren kom jag att lära mig varför den måste bort.
Det är nämligen så att nederdelen av plåten interfererar med en intern plåt i fläktkåpan som gör att det nästan går att montera fläktkåpan, men bara nästan. Detta upptäckte jag lyckligtvis innan jag gjort allt för stor åverkan på cylinderkåporna i min frustration. Så därför förmedlar jag detta tips: Ta bort ALLA rester av plåten när ni monterar en ny oljekylare på en 30-hästars VW-motor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar