torsdag 24 april 2014

Proveniens

När man bygger en old-speed motor är det inte alltid bara att klicka "lägg i varukorgen" på en webshop.  Många gånger måste rätt delar letas fram med stor möda. Jag vågar påstå att själva jakten på delar inte är en helt oviktig ingrediens när man veterantrimmar.

Viktig inom veterattrimhobbyn är också proveniensen, det vill säga kunskap om objektets ursprung och kanske också före detta, helst berömda, tidigare ägare. En trimmdel som du vet satt i Nisse Hults VW typ 1 när han vann ett distriktmästerskap i OT 1959 blir givetvis intressantare än motsvarande del utan känd historia.

Den här tändspolen har inte vunnit några tävlingar, men har ändå en viss proveniens. I mars 1972 stoppades den i sin kartong i en tysk Bosch fabrik. Spolen och dess förpackning hamnade sedan på en hylla i en Gulf-mack. Men, antagligen hade marknaden för högeffektständspolar till det ålderdomliga 6V systemet börjat svalna redan under 70-talet. Den förblev osåld och hamnade senare i samlingarna hos Björn, en skånsk VW entusiast vars föräldrar drev nämnda Gulf-mack.

Nu har den blå tändspolen letat sig till mitt garage och kommer pryda fläktkåpan på min S-Ghia motor. Kartongen med dess prislapp från Gulf sparas givetvis på hedersplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar