söndag 13 juli 2014

Tisdagsträff på Sundby gård

I tisdags tog jag en tur med Ghian till Sundby gård. I sällskap hade jag tre bekanta med färgmatchade italienska skönheter. Svart och rött var kombinationen för dagen.

Väl där konstaterade vi att vi knappast var först. En grov överslagsberäkning stannade på c:a 500-600 hobbybilar. Mycket amerikanskt, men även en hel del annat.

En av kvällens stora behållningar var att se den T-hot som den forne Wheels-redaktören Sture Torngren byggde i mitten på 60-talet. Bortsett från kompressorn ser den ut som när den presenterades för 48 år sedan. Vet ej vem som äger den i dag, Men all heder till denne som behåller ursprungsutseendet.

Olika bilträffar har olika balans mellan biltyperna. Det som slog mig på denna träff var mängden Ford/Mercury från 1941-1948. Jag tror aldrig jag sett så många sådana samlade på ett ställe förut. Denna vackra 41:a Ford coupé får representera den gruppen.

Denna Triumph TR3:a kändes helt rätt. Ekerhjul, British raring green och pepitarutiga skydd till extraljusen. En generationsfrände med många av mina favoritbilar som 356A och lowlight Ghia.


Fords sidventils V8:a (1932 - 1953) har länge varit föremål för veterantrimning. Man kan väl säga att detta är Hot Rod världens svar på vår 30-hästars trimning. Eller tvärtom. Snyggt med flänsade Offenhausertoppar hur som helst.

Härligt minimalistisk interiör i denna Fiat Toppolino. Skönt med lite europeiskt bland allt amerikanskt.

Totalt sett var det en trevlig kväll. Åker jag dit igen skall jag försöka komma tidigare. 17:00 startar träffen och redan 19:30 börjar strömmen vända åt andra hållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar