söndag 5 april 2015

Sportbilar med trimmade 30-hästare 1960


Kungliga Automobil Klubben (KAK) gav under ett antal år ut Bilistens Årsbok som listade all världens bilmodeller. Under några år verkar redaktörerna varit extra nitiska när det gäller att spåra upp de mest obskyra biltillverkarna.

Bilden ovan visar de sportbilar som, enligt nämnda KAK katalog, salufördes med effekthöjda VW motorer under 1960. Här finns relevanta tekniska data för de modeller som teoretiskt sett bjöds ut till försäljning. I praktiken var det kanske lite annorlunda dock. Låt oss ta en titt modell för modell:

Enzmann 506
Denna eleganta glasfiber roadster från Schweiz erbjöds, enligt KAK, i två varianter. Modell "1200" angavs till 42 hästar vid 3400 rpm och "Super 1300" till 45 vid 4600 rpm. I Road & Track från augusti 1960 kan vi läsa oss till att den förstnämnda var en standardmotor med MAG kompressor och den sistnämnda en Okrasa TSV-1300 motor.

Enzmann kunde också köpas i kit-form, så i praktiken satt allt ifrån original VW motorer till Porsche diton under plastluckan.

Denzel
Även Österikiska Denzel återfinns i KAK's lista. Som den initierade läsaren säkert redan vet står Denzel för den mest raffinerade utvecklingen av VW's motorblock med integrerat generatortorn. Med 67 mm i slag och 78 mm i borr fick man en motor på 1281 cc. I listan förekommer två alternativ: "1300 Sport" på 54 hp vid 4700 rpm och "1300 Seriensuper" på 65 hästar.

Litar man på Sports Cars Illustrated, januari 1958, så hade den förstnämnda dubbla Solex 32 PBIC och standard kam, precis som Okrasa. Seriensuper kryddade upp det hela med 8,5:1 i komp, dubbla Solex 40PII förgasare samt en S-kam.

I Bilistens Årsbok står att Denzel "inte har någon generalagent för närvarande". Men, det fanns en firma i Sverige som företrädde Denzel. Om de tog in någon bil är osäkert, men minst ett par motorer hamnade i landet.

Ascort TSV
Den australienska VW sportbilen Ascort har avhandlats tidigare i bloggen: en välbyggd glasfiber coupé med Okrasa TSV-1300 motor. I KAK publikationen näms det att Ascort TSV-1300 GT hade 54 hästar vid 4300 rpm och att topphastigheten var 159 km/h.

Vad som är mer förvånande är att det också nämns en TSV-1500GT på 1492 cc och 80 hästar vid 4400 rpm. Eftersom VW då var ett par år bort från att lansera en 1500 cc motor och Okrasa inte saluförde något TSV-1500 kit, ter sig det hela lite märkligt. Den enda ledtråden jag hittar är Road & Track som i sitt septembernummer 1959 skriver att Ascorten skulle få just en 1500 cc motor när exporten till USA kom igång. Där angavs den till 75 hästar och sades ha 8,0:1 i kompression och dubbla Zenith (NDIX 32) förgasare.

Hur cylindervolymen skulle åstadkommas är höljt i dunkel. Från sentida källor på internet tycks det varken blivit USA export eller 1500 cc motor innan projektet lades ned. 19 bilar lär ha tillverkats.

Sammanfattning
Dåtida kalenderbitare fick säkert uppfattningen att dessa tre var serieproducerade bilar som bara var att köpa för den som var stadd vid kassa. Men, i verkligheten såldes de i mycket få antal och bevisligen fanns inte ens alla varianter som marknadsfördes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar