lördag 6 juni 2015

Fyndläge 1965?


Radannonser i äldre tidningar är intressanta. Som intresserad av antik VW-trim kan man till exempel få en bild av vad folk verkligen körde med under en viss tidsperiod.

I nr 16 1965 av Auto Motor und Sport finner vi till exempel denna annons för en ganska speciell Hebmüller, (VW's ultrasällsynta 2-sits cab från tidigt 50 tal). Med Porsche 1300 motor, dito bromsar och en del annat godis, var den nog tämligen unik redan då.

Tittar man på mer "vanliga" trimmade VW's finner man bland annonserna påfallande många Karmann Ghior och typ ettor med Okrasa TSV1300 motorer och Porsche bromsar. Det verkar nästan ha varit standardförfarande bland de tyskar som ville ha en snabbare VW i mitten av 60-talet.

Enligt mitt synsätt utgör detta år, 1965, brytpunkten mellan den äldre typen av VW trimning och den modernare. Hösten detta år kom VW med egna dubbelportstoppar, bubblans motor växte till 1300 cc och typ 3:ans till 1600 cc. Med tillräcklig effekt i standardutförande minskade gissningsvis behovet att trimma nya bilar. 1965 kom att bli sista året för Okrasas TSV1300 sats.

Parallellt utvecklades eftermarknaden och vildare vevar, cylindrar och förgasarkit blev vanliga. Till exempel är det runt denna tiden Weber IDA48 slår genom som trimförgasare på VW motorer i Californien.  Allt som allt skedde nu en förskjutning från behovet att trimma sin vardagsbil till en mer hobby-betonad trimning för buggies, drag-racing etc.

1 kommentar: