söndag 7 april 2013

Sportigast av de osportiga


I senaste numret av tidningen Klassiker är det en artikel om en vintertur med redaktionens rubinröda VW1500S. Där prisas den motorns lite vassare karaktär jämfört med den efterföljande 1600TL.

Jag har inte reflekterat över det tidigare, men just 1500S motorn är faktiskt den luftkylda typ 1/3 motor som har högst litereffekt och får därför anses som den sportigaste. Detta gör då att systermodellen VW 1500 Karmann Ghia Coupé av årsmodell 1964 och 1965 får räknas som de sportigaste av Ghiorna.

För att skrämma upp 1500N motorn från 45 hästar till 54 införde VW specialkolvar för högre kompression samt dubbla förgasare. Motorn introducerades under kalenderåret 1963 och hängde med till hösten 1965. Efterföljaren 1600TL hade samma effekt, men med större kubik och lägre komp blev karaktären snällare.

Något S lades aldrig till i modellbeteckningen för 1500 Karmann Ghian, men broschyrtexten skryter om den ökade effekten och anger den dessutom enligt SAE standard för att det skall låta ännu bättre. De 54 DIN hästarna förvandlas då till 66 SAE dito. Marknadsföring på hög nivå!

Bilden ovan är lånad från Svenska Volkswagens bildarkiv och är troligtvis tagen i samband med fotograferingen för den mycket eleganta broschyren. Denna trycksak dyker upp då och då på Tradera och är i mitt tycke bland de snyggaste svenska VW broschyrerna från 60-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar