måndag 22 april 2013

Bromsobjekt

"Nej, det blir inget trim. Inte ens nostalgitrim." Så har jag svarat när vänner undrat hur jag tänker utveckla Ghian. Men, när allt kommer omkring vet man ju aldrig. Ett bra första steg är hur som helst bättre bromsar.

Det mest lockande alternativet är bromsar från Porsche 356. Denna modell utvecklades som bekant med Volkswagen mekanik som grund. En trevlig bieffekt av det är att bromsarna passar i princip rätt av på bubblor och Ghior upp till 1965.

De bromsar som är intressanta är de 11" aluminiumtrummor med stålinlägg som introducerades i oktober 1952. I och med B modellen hösten 1959 blev flänsarna radiella istället för längsgående och en del andra förbättringar ifördes. I augusti 1963 hade tiden hunnit i kapp och dessa aluminiumskönheter ersattes med helt vanliga skivbromsar.

När Ghian kom hem undrade jag om inte min forne garagekompis Janne hade sina Prosche 356A bromsar kvar. För 24 år sedan köpte han en äldre ombyggd VW just för att den hade A-bromsar, men de kom aldrig till användning då han fick tag på bättre 356B trummor istället. Janne trodde nog att de kunde finnas kvar, men varnade att de nog inte var i så bra skick.

Nu, snart två år senare, blev det hämtning av bromsarna. Det är inte säkert de går att rädda, men jag ser det som ett lagom lågmält långtidsprojekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar