I tidigare inlägg har vi tittat på Porsches tidiga motorer och dess evolution från trimmad Kdf/VW-motor till egen konstruktion. Men, var går gränsen mellan trimmad VW och en sann Porsche motor? Vi bläddrar fram till sidan 26 i der Spiegel nr 6 1952 och en artikel med titeln "Offensichtliche Verfälschung"
Den Monaco baserade kommittén "Commission Sportive" som under det tidiga 50-talet ansvarade för regeltolkningen i det berömda Monte Carlo rallyt, hade en tydlig åsikt gällande vad som var VW och Porsche. 1950 förbjöds nämligen Porsche att delta i rallyt eftersom de hade en motor från en annan tillverkare. Ferdinand Porsche svarade i ett pepprat brev att sedan 1 januari 1950 hade Porsche motorerna tillverkats helt i egen regi i Stuttgart och att den enda likheten med Volkswagen var att vevhus och vevaxlar tillverkades av samma underleverantör.
Brevet anlände dock för sent för att påverka 1951 års säsong. Nästföljande säsong veknade dock regeltolkarna. Trots detta var det ändå inte lätt att vara tysk i ett franskt rally 1952. Störste konkurrenten var den franska bilen Simca 8 Sport som vunnit klassen upp till 1500 cc både 1950 och 1951. Vid en tysk vinst 1952 skulle Frankrikes stolthet inte längre vara kungen av touringvagnar. Mycket stod alltså på spel. Även om det inte står uttryckligen i der Spiegels artikel så osar texten av missnöje över fransmännens osportslighet.
Samtidigt som den intet ont anande privatföraren Frederic Pautard preparerade sin nyinköpta Porsche hittade Commission Sportive några karosserimått som inte stämde med reglementet (enligt en tämligen vag tolkning, om man får tro der Spiegel). Detta resulterade i så mycket straffpoäng att Porsche inte hade skuggan av en chans. Om denna snubbeltråd inte skulle räcka så passade fransoserna på att ställa upp med hela trettionio ekipage av modellen Simca 8 Sport. Att de franska bilarna, helt reglementsvidrigt, fått sina tunga fåtöljer ersatta av lätta sportstolar noterades inte alls av organisationen. Precis som man kan ana vann Simca.
Återigen kan man föreställa sig hur hårt spända pekfingrar hamrar ned skrivmaskinens tangenter på der Spiegels redaktion. Hur kunde dom? SÅ osportsligt! Men, med tysk återhållsamhet uteblev kraftorden. I det undermedvetna visste nog författaren ändå vilket bilmärke som hade framtiden för sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar