lördag 21 februari 2015

160 blås med cykelkedjedriven kompressor


Dick Beith's en skollärare från Concorde, Kalifornien, körde sin ovalrute-VW till saltöknen i Bonneville 1961. Motorn var en 30 hästare som fått volymen ökad till 1300 cc tack vare en strokad vev. Vidare hade Dick monterat en hetare kam samt modifierat topparna ordentligt med bland annat insugsventiler från en Studebaker. Men, det mest iögonfallande var Pepco-kompressorn driven av en cykelkedja.

Siktet var, givetvis, ett världsrekord. De första körningarna verkade OK, Dick satte rekordet till 94 mph. Men, med strokervev och kompressor hamnade han i samma klass som Volvo PV och när de nya B18 bilarna rullade ut på saltöknen rök Dicks rekord omedelbart.

Dick var orolig, hans rekord var slaget och kompressorns cykelkedja var trasig. Under tiden hans teamkamrat var på väg att köpa en ny lät sig Dick intervjuvas av ett filmteam för det som kom att bli dokumentären "Men, Salt & Speed".

Allt ordnade sig. När den nya cykelkedjan var på plats satte Dick 101,69 mph och tvålade därmed till Volvobilarna.

Ett utdrag ur "Men, Salt & Speed" med intervjun kan ses på Youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=8UapqYmJpw4

Men, är ljudet från hans bubbla verkligen äkta, eller är det (precis som dåtidens naturfilmer) hittepåljud pålagt efteråt? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar