Det är alltid intressant att studera produktförändringar genom åren och fundera över varför man gjorde på ena eller andra sättet. Ofta är det ganska uppenbart, men inte alltid. Kanske vill man öka tillförlitligheten, förbättra prestandan, få bilen mer attraktiv eller helt enkelt göra tillverkningen billigare.
Här ser vi ett exempel i den senare kategorin. Fram till 23 januari 1958 hade Porsche 356 en plåtbit fastskruvad i baktrumman för att ta hand om eventuell olja som rymt från drivaxelrören, Förutom kostnaden för själva plåtdelen tillkommer en monteringsoperation samt borrning och gängning så biten kan skruvas fast med en M8 (som också kostar pengar). Dessutom, om Klaus i monteringen har en dålig dag och missar att dra skruven ordentligt kommer det att skramla till ordentligt i baktrumman när nybilskunden pressar bilen i kurvorna.
Men, från 24 januari 1958 ersattes plåtbiten (på engelska kallad "oil-slinger") med en fiffigare lösning. Nu löstes uppgiften genom en annorlunda bearbetad bromstrumma istället. Samma funktion med den enda praktiska skillnaden att hålet för överskottsoljan nu går ut närmare centrum. En mycket smartare lösning som sparade pengar åt Porsche och eliminerade en potentiell felkälla. Bra där.
Ovan ser vi en nyare trumma överst och den äldre typen närmast kameran. Ni kan se röret för överskottsoljan peka snett uppåt typ klockan två. Den övre trumman har i stället bara ett hål borrat genom trumman (syns inte så bra på bilden). Baktrummorna på bilden blev över vid min renovering då jag hade bättre ämnen att utgå från.
Ovan ser vi en nyare trumma överst och den äldre typen närmast kameran. Ni kan se röret för överskottsoljan peka snett uppåt typ klockan två. Den övre trumman har i stället bara ett hål borrat genom trumman (syns inte så bra på bilden). Baktrummorna på bilden blev över vid min renovering då jag hade bättre ämnen att utgå från.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar