tisdag 30 april 2013

Sju nyanser av grönt.

Ett par år in på 70-talet var grön en vanlig färg på bilar. Det är förunderligt hur många olika, mer eller mindre smakfulla, nyanser bilfabrikerna lyckades ta fram. I detta inlägg vill jag hylla denna kulörkreativitet med en topplista över de bästa gröna nyanserna på VW 1303S.
Plats sju – Turkosmetallic (länk)
Denna nyans känns i dag föga harmonisk men hamnar på topplistan av den enkla anledningen att min första bil, en VW1303S från 1973, hade den.
Plats sex – Sumatragrön (länk)
Jag gissar att detta är den vanligaste gröna nyansen på 1303:or. Den fanns under 1973, det sista året som bubblan sålde i stora antal i Sverige. Dessutom var den en tämligen neutral och korrekt färg, vilket säkert bidrog till dess popularitet. I dag kanske vissa entusiaster kan tycka den är aningen tråkig, men jag ser den som ett fint exempel på den lite strama tyska efterkrigsfunkisen. Bilden ovan är lånad från den svenska broschyren för 1303S och visar en Sumatragrön bil.
Plats fem – Pilgrön (länk)
Under 1973 sålde VW rallybilar till hugade spekulanter. Alla hade en sak gemensamt: Den pilgröna färgen. Att nyansen bara fanns på rallybilarna har gett den något av en kultstatus. Detta räcker till en femteplats, även om den inte hör till någon av mina personliga favoriter ur kulörsynpunkt.
Plats fyra –Vipergrön metallic (länk)
Till modellens sista år, 1975, hade S:et fallit bort och på emblemen stod nu bara 1303. Lanseringen av Golf och Polo gjorde att försäljningen var ytterst blygsam. Så en nyans som var ovanlig bland 75:orna blir därför totalt sett jätteovanlig. Utan att ha någon statistik vågar jag påstå att Vipergrön metallic hör till dessa. Att den dessutom ger ett friskt intryck ger den en fjärdeplats i denna topplista.
Plats tre – Äppelgrön (länk)
I november 1972 kom en specialmodell för den svenska marknaden kallad "extrabubblan". Till modellen hörde viss extrautrustning i form av 4,5" sportfälgar, radialdäck och radio. Den fanns i tre färger varav den gröna var den klart mest iögonfallande. Med en klar och trevlig uppsyn hamnar den på plats tre.
Plats två – Lofotengrön (länk)
Denna nyans fanns bara under 1303:ans sista år, 1975. En behaglig färg som inger lugn och som vackert smälter in i ett svenskt senhöstlandskap. I en sådan miljö skulle jag vilja fotografera en lofotengrön vagn bredvid en korg nyplockad svamp. Andraplatsen är given.
Vinnare – Mossgrön metallic (länk)
I mitt tycke är en 1974 års VW1303S BIG i mossgrönt den snyggaste av alla 70-tas bubblor. 5,5" fälgar med mycket offset utåt, svart dekorstrajping, fetare ratt och fejkträ på instrumentbrädan förändrar helhetsintrycket på bubblan totalt. En smakfull flört med muskelbilsestetiken. Att nyansen dessutom liknar en som fanns på 1969 års Dodge Charger gör inte saken sämre.

1 kommentar:

  1. Objektivt sett har du naturligtvis helt rätt i din rankning av färgerna, men av precis den anledning du nämner tycker jag mycket om nummer fem, pilgrön.

    SvaraRadera