På veteranbilsmarknader försöker jag alltid få hem minst en läsbar sak. På helgens Arosmarknad blev det tidningen Teknikens Värld 6/55, vars mest intressanta artikel var en test på Porsche 1500 Super. Det intressanta med just denna modell är att den, bortsett från rena tävlingsmotorer och specialbyggen, representerar det högsta effektuttaget ur det tidiga VW motorblocket.
I standardutförande gav 1500 Super (typ 528) 70 DIN hp vid 5000 rpm och till 550 Spydern kunde den specialbeställdas i en 100 hp version. Men, utvecklingen av denna motorkonstruktion hade nu nått vägs ände för Porsche. I tävlingssammanhang hade man redan börjat använda DOHC Carrera motorn och för gatbilarna skulle en stabilare nykonstruktion med tredelat block snart ta över.
Problemen med den gamla motorn hade eskalerat vartefter effekten ökats. Till exempel var pinnbultarna fortfarande placerade med samma mönster som i VW-motorn. Detta begränsade utrymmet för de fina 80 mm Nicasil cylindrarna där de äntrade blocket. De blev helt enkelt lite för tunna och sprack därför gärna i botten.
En annan sak var Hirth vevaxeln med nållagrade vevstakar. Med den tidens smörjmedel var det nämligen inte lätt att få glidlager att hänga med när varvtalet ökade varför man lånade denna konstruktion från flyget. Men, trots att konstruktionen var beprövad där skulle det visa sig att den var mer problematisk i det lite stökigare livet som en bilmotor bjuder på. Det var dessutom dyrt och besvärligt att få dessa renoverade.
Jag gissar att det finns få typ 528 motorer kvar som fortfarande kör med ursprungsvevaxeln. Sedan Hirth slog igen1959 lär det vara svårt att få renoveringshjälp och med dagens oljor är det inga problem att nå samma varvtal med glidlagrade vevstakar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar