Den tändspole VW utrustade sina 30 hästars motorer var, föga förvånande, en ganska standardmässig Bosch historia som kunde heta saker som TE6A3, eller TE6B1 om motorn var av lite äldre modell.
Standardverket "Souping the Volkswagen engine" från 1959 avråder från att använda dessa när man går upp i kompression. Istället rekommenderas TK6A5 (0 221 101 005). Detta råkar vara den blå tändspolen som användes på Porsches Carrera och Spyder modeller under 50-talet och är bland de häftigaste som finns i tidsenlig 6 Volt väg.
För S-Ghian känns det mer rimligt att titta på vad Porsches "vanliga" bilar använde då. Även i dessa finner man en spole ur Boschs TK serie, som är för "snabbgående 4-, 6- och 8-cylindriga bilar med hög kompression". Den heter TK6A3 (0 221 101 001) och var svart med gul dekal.
För eftermarknaden bjöd Bosch på en hybrid av dessa som kan sägas vara en lysande marknadsförings gimmick. Man lånade den blå färgen och dekalerna från räserbilarnas TK6A5 och applicerade detta på den lite enklare, och gissningsvis billigare, TK6A3. Resultatet blev den klassiska "Bosch-blå" högeffekttändspolen (0 221 101 003)* som kom att bli en storsäljare bland trimhungriga VW entusiaster världen över.
Bilden oval är lånad från Bosch fantastiska sajt http://www.automotive-tradition.de ett besök rekommenderas om du har den minst antydan till elkomponentsnörderi!
* Tidiga Bosch blå hette TK6A4 och ännu tidigare TK6/4. Moderna "Bosch blå" heter 0 221 124 001 och är tillverkade i något annat land än Tyskland.
* Tidiga Bosch blå hette TK6A4 och ännu tidigare TK6/4. Moderna "Bosch blå" heter 0 221 124 001 och är tillverkade i något annat land än Tyskland.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar