Då kom den. Produkten vi väntat på. 80 mm slip-in cylindrar för trettiohästaren från AA pistons. 1287 cc rätt ur lådan med originalvev. Med 69,5 mm vev blir det 1397 cc och med 74 mm Porsche vev 1488 cc, precis som pre-A Porschen.
Men, slip-in lösningar har ofta en nackdel. Original ytterdiameter på cylinderfoten är c:a 81,8 mm, så med 80 mm borr blir det en väggtjocklek på mindre än 1 mm. Kanske tillräckligt. Kanske inte. Porsches pre-A motorer med 80 mm cylindrar hade problem med sprickor trots större borrning i blocket (förvisso var de i aluminium, men ändå).
Följ den spännande fortsättningen på thesambas vintage performance forum.
Edit 11 juni: Det börjar lukta "vapour ware" (alltså att man annonserar ännu inte existerande produkter för att kolla marknadsintresset). Ingen har dem på lager och helt plötsligt har specifikationerna ändrats. Nu är de inte längre slip-in...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar