torsdag 7 november 2013

Antikens profiler, del 2: S-kammen och kopiorna

Utbudet av kammar till VW's 30-hästare verkar aldrig ha varit speciellt stort. Tydligen gör lyftarnas utformning att möjligheterna begränsas. Okrasa hade aldrig någon trimkam i sina prislistor och Empi verkar, underligt nog, bara haft sådana under en kort period runt 1960.

Den mest omtalade trimkammen finner man i Porsches pre-A motorer 1300 S och 1500 S. Denna passar alltså också i de tidiga VW motorerna. Enligt Bob på BBT var det den Oettinger tog till när han ville bygga en extra vass Okrasa motor. Även Denzel änvände sig av S-kammen i de vassare versionerna av sina motorer.

I dag finns det kopior av denna legendariska kam att köpa från mer än en källa. Bilden ovan visar BBT's kopia* som saluförs som komplett lösning med kamdrev, bultar och instruktioner. Enligt uppgift kan man dessutom fortfarande köpa en original S-kam från Porsche.

Men, kopior fanns redan på 50-talet. Den kanske mest kända eftermarknadskammen för 30 hästare, ISKY 2-J, lär vara mer eller mindre en kopia av S-kammen. Senare lär Weber ha kopierat, och salufört, en kopia på 2-J profilen. En kopia på kopian alltså.

I boken "souping the VW engine" visas effektsiffror för lite olika motorer, bl a Porsche och Denzel motorer med VW respektive S-kam. Tror man på dessa så höjer den vassare kammen varvtalet för max vridmoment med nära 1000 rpm. Med andra ord tappar man en del i det lägre effektregistret, men vinner desto mer på högre varvtal. Mer för  en högvarvig adrenalinstinn motor än för en snäll lättanvänd gatmotor alltså. En klassisk kam är det hur som helst.

*En källa på thesamba.com hävdar att BBT's kam är en "Okrasa-kam" och att denna har snällare ramper än S-kammen. Frågar man Bob på BBT så säger han sig ha kopierat en original Porsche 1300 S kam som han införskaffat från en 356-fantast. Med mycket motstridiga och luddiga uppgifter är det svårt att veta vad som stämmer eller inte. Hör gärna av er om ni hittar fel, eller har kompletterande information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar