lördag 16 november 2013

Klubbräser från 50-talet

Under sent 50-tal var importbilar fortfarande rätt exotiska i USA. Dessa kördes främst av välutbildade och lite progressiva personer på öst- respektive västkusten. De mest entusiastiska engagerade sig i klubbar som: V.W.C.A (The Volkswagen Club of America), P.C.A (Porsche Club of America och F.C.C.A (Four Cylinder Club of America).

Klubblivet hade sitt ursprung i det sena 40-talet och cirkulerade då främst kring brittiska sportbilar. Det var amerikanska soldater som tog med sig en fascination för dessa bilar när de återvände från sin stationering i England efter krigsslutet. När sedan importen av VW och Porsche kom igång ordentligt under senare delen av 50-talet så anammade även ägarna av dessa klubbkulturen.

Karmann Ghian kom att bil en populär bil i dessa sammanhang och många ägare lade ned mycket tid och pengar på sina bilar. Bilen ovan byggdes om i "klubbstil" redan som nästan ny. De mest uppenbara förändringarna är en 1956 års Porsche 1600 S motor på 75 hästar, 356A bromsar och Dayton knock-off wire wheels.

Bilen är dessutom översållad med hembyggda finurligheter. Den välinstrumenterade, och reflexfria, förarmiljön avslöjar ägarens profession. Ja, han var i flygbranschen. Läs gärna mer på: http://www.oldbug.com/rallyghia.htm och http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=178045&postdays=0&postorder=asc&start=680


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar