I nummer 1/64 av Gute Fahrt kan man läsa om VW handlaren Ewald Stock från Braunsfels, Tyskland. Säsongen 1962 startade han i totalt åtta lopp och vann GT klassen, upp till 1300 cc, i sex av dem. Intressant nog valde han att köra med den äldre 30 hästars motorn, trots att bilen var från 1962. Anledningen, enligt Ewald själv, är att han inte trodde det nyare vevhuset skulle klara av den högre belastningen (en rädsla som, vågar jag påstå, var ganska obefogad).
Motorn är i grunden en Okrasa 1300 TSV och var av en tävlingstyp som endast såldes till licenserade tävlingsförare. Effektuttaget var hela 68 DIN hästar vid 4500 - 5000 rpm med max varvtalet 5800 rpm. Vevaxeln hade 69 mm i slag och var försedd med rullagrade vevstakar (troligtvis från SPG), vidare byttes kamaxeln mot en vassare och kompet ökades till 9,0:1.
Av motorns yttre delar kan nämnas koppling av Porschetyp (solfjäder), tändspole av högeffektstyp, centrifugalfördelare, 200 W typ 2 generator samt aluminiumremskivor á la Porsche. Givetvis finner vi också ett oljefilter i den klassiska, men iögonfallande, burken.
Tittar vi på chassiet var det försett med Konidämpare runt om, sänkt bakvagn och dubbla insvetsade justersatser i framvagnsstommen. Både bromsar och fälgar hämtades från Porsche 356B och däcken var 155 - 15 av radialtyp. För vissa tävlingar användes 165 - 15 för bättre markfrigång.
Min teori, angående valet av motor, är att dåtidens trimmare var mer vana med 30 hästaren. Antagligen tog det också lite tid innan eftermarknaden fick fram nya trimdelar. Skulle man bygga en tävlingsmotor 1962 så var det nog både billigare och enklare att använda beprövade koncept.
För er som vill läsa artikeln i sin helhet så finns den här:
http://www.kaeferfriseure.de/upload/pdf/okrasa_rallye_kaefer_bericht_gf_64.pdf
För er som vill läsa artikeln i sin helhet så finns den här:
http://www.kaeferfriseure.de/upload/pdf/okrasa_rallye_kaefer_bericht_gf_64.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar