Även Volkswagen tittade på olika sätt att förbättra 30-hästars motorns prestanda. I prototyp EA 47-12 från mitten av 50-talet provade man en del nya grepp för att öka effekten. I senaste numret av VW Classic Magazine presenteras detta fordon närmare.
Vid en snabb anblick ser motorn ganska original ut, men skenet bedrar. Slagvolymen var fortfarande 1192 cc, men topparna förändrades med större ventiler, större insugskanaler, ändrad form på förbränningsrummet, flyttade tändstift och snedställda ventiler. Gissningsvis var topparna ganska lika de som senare skulle komma på 34 hästaren i augusti 1960.
Tittar vi djupare in i motorn finner vi en kam med ändrad profil och en förstärkt vevaxel med sex stift mot svänghjulet. Även vevstakarna fick styrstift för säkrare montage. Fläkten drevades ned med mindre remskiva och detta kompenserades med mer kylyta på cylindrarnas/toppar. Man experimenterade också med kylflänsar på vevhuset, men det övergavs.
Allt som allt ökades effekten 17% till 35 DIN hästar och vridet ökades från 77 Nm till 82. Mycket skrik för lite ull kan tyckas. Men, det är en intressant studie och denna motor hade varit en fin grund för vidare trimning om den kommit i produktion. Kanske dubbla förgasare och ökat komp och...
Se: http://www.vw-classic-magazin.de för mer om EA47-12. Inlägget editerat 11 december 2013, referens till 34 hästaren tillagd bland annat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar