I det tidigare inlägget om "Denzels exportsatsning" skrev jag att bilen Road & Track provkörde 1958 hade Weber förgasare av okänd modell. Strax efter kom ett mejl från Bengt H med bilden ovan. Prototyp museet i Hamburg har nämligen en Denzel-motor uppställd och dess förgasare hade Bengt lyckats fånga på bild.
Förgasaren på museet var en Weber 40 DCM och det var med stor sannolikhet den typen som provbilen hade.
När effekten på Porsches race motorer började kliva upp mot 130 hp så var det DCM man tog till. Denna ersatte då Solex 40PII som satt på de "vanliga" Carrera motorerna. Första gången jag kan hitta belägg för att 40 DCM användes var Sebring tävlingen i slutet av 1955 års säsong. 1956 blev förgasaren standard på Porsche 550A, tävlingsversionen av 550.
DCM fick vara värstingförgasare fram till mitten av säsongen 1957 då 718 RSK gjorde entré med en 150 hästars motor toppad med Weber 46 IDM förgasare. Dessa förgasare kom sedan att hänga med tills 904:an, den sista tävlingsporschen med plattfyra, lades ned 1965.
Tack Bengt för bild och upplysning!
Övrig källa: PORSCHE, the 4-cylinder, 4-cam Sports & Racing cars, by Jerry Sloniger
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar