Mina styrdämparprylar har nu legat till sig ett par år. Redan 2011 bytte jag styrstag och P-ändar så att en styrdämpare kunde monteras. Lite senare införskaffades också ett VW-original fäste för eftermontering, samt övriga detaljer som behövdes (se tidigare inlägg i ämnet). Men, monterat blev det aldrig.
Nu när S-Ghians tillblivelse närmar sig är det dock dags. Kusinen Porsche 356 fick styrdämpare redan 1956 och det känns logiskt att finna en sådan på en sportvariant av Karmann Ghia runt 1958. Dessutom kräver bilprovningen styrdämpare och kränghämmare om man vill registreringsbesiktiga med mer än 34 hästar.
På bilden ser ni nästan allt som behövs för monteringen, förutsatt att man har rätt P-ände. Det jag missade vid fototillfället är att en längre bränsleslang mellan tank och bränslerör behövs. Det sistnämnda behöver nämligen bockas framåt i 45 graders vinkel och då räcker inte originallängden på slangen. Dessutom kändes det bra ur säkerhetssynpunkt att byta den biten, många har råkat ut för tråkigheter när gamla bränsleslangar spricker av ålderskrämpor.
Nu är monteringen äntligen klar och både bränsle- och bromsledningar går fria för styrdämparens framfart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar