onsdag 14 januari 2015

Förgasarrenovering, del 1


Så har turen äntligen kommit till förgasarna. Mina Zenith 32 NDIX från en 1959 års 1600N hade originalbestyckningen kvar och verkar ha klarat sig både från större slitage och vedbomekaniker. Så renoveringen av dessa ganska fräscha förgasare får väl betraktas som så kallat "mysmek".

Renoveringssatserna jag använde kommer från Stoddard och är tillverkade i USA. Såvitt jag kan bedöma verkar kvaliteten god. Munstycken rengjordes och blåstes ur. På utsidan försökte jag balansera bevarande av patina mot rent-och-snyggt. Det blir ingen blästring av husen således.

Nästa steg är att ställa flottörnivåer och accpumpens volym. Dessutom behöver jag lista ut rätt bestyckning. Så här långt har jag bara gjort en teoretisk betraktelse över Porsches originalbestyckningar samt kollat på vad Claude's Buggies rekommenderade för deras NDIX-baserade förgasar-kit för VW. Tomgångsmunstycke på 50 verkar vara rätt ingångsvärde, men 115 i huvudmunstycke känns i snålaste laget för dagens alkoholutblandade soppa.

Vi får se hur det blir i praktiken när det är dags för provkörning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar