torsdag 25 juli 2013

Porsche, den första VW trimmaren


För att förstå VW trimningens historia är det lämpligt att studera Porsches tidiga utveckling. Som ett inte speciellt kapitalstarkt bolag lutade man sig mycket mot standard Volkswagen komponenter. Det är därför kanske inte så konstigt att utbudet av trimdelar för VW i mitten av 50-talet är något av en spegel av Porsches motorutveckling under sent 40-tal. Porsche, som utgick från samma bas, blev givetvis en naturlig förebild.

Porsches tidiga aluminiumbilar från Gmünd (1948 - 1950) fanns med två olika motoralternativ. Den ena var en i grunden helt standard 25 hästars VW som pumpats upp till 28 hästar genom dubbla Solex 26 VFI förgasare. Här kan man dra en parallell till VW trimkit från Dietz, Orkan, Riechert etc. som använde sig av dubbla originalförgasare på en i övrigt standard motor.

Den andra motorn var typ 369. Den var främst avsedd för tävlingsbilar och baserades också på VW motorn. Även här var vevpartiet standard. Porsche satsade däremot på egenutvecklade toppar och placerade ett par Solex 32 BPJ förgasare ovanför. Inte helt olikt det trimkit Okrasa kom att presentera dryga halvdussinet år senare. Intressant att notera är att båda företagen lämnade originalkammen i fred.

Typ 369 försågs dessutom med egna cylindrar och kolvar med mindre diameter, för att kunna tävla i 1,1 liters klassen. Allt som allt blev det 1086 cc och 40 hp vid 4200 rpm. Även effekt och varvtal var alltså i ungefärlig nivå med Okrasa.

Porsches vidare utveckling med VW blocket som bas är även den intressant. Mer om det i ett senare inlägg.

Bild från Svenska Volkswagens historiska arkiv. Källa i övrigt: Porsche 356 Defined, A Pictorial Guide, Dr. Brett Johnson 1996

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar