I den här bloggen har jag visat en hel del trimmade motorer med det klassiska gjutna generatortornet (vilket kännetecknar VW's motorer upp till och med 30 hästaren). Av alla dessa är jag ganska säker på att den här tar priset vad gäller effekt per liter motorvolym.
Utgångspunkten för motorn var ett Kübelwagenblock från kriget som fått slagvolymen minskad till 750 cc. De vattenkylda topplocken var av egen konstruktion med fyra överliggande kamaxlar drivna av vinkelväxlar. Förgasarna från Weber och kompressionen på 11,5:1 var anpassade för alkoholbaserat bränsle. Allt som allt gav den 84 hästar vid 6 500 rpm. Alltså över 100 literhästar i en sugmotor!
Motorn konstruerades och byggdes 1949 av de två kompanjonerna i det italienska företaget CFM (I dag en del av Chinellato Group). Syftet med motorn var att köra i 750 cc klassen i Mille Miglia. Vad som sedan hände med motorn tycks höljt i dunkel. En uppgift gör gällande att de hade kvalitetsproblem med gjutningen av topparna. Projektet lades sedan ned för att vidareutvecklingen tog allt för mycket tid och pengar.
Ferdinand Porsche besökte företaget strax innan 1949 års Mille Miglia för att titta på motorn. Han lär, enligt uppgift, varit generös med goda råd och bland annat föreslagit en rullagrad vevaxel. Man kan gissa att Porsche fick en viss inspiration till den framtida 4-cams Carrera motorn. De är inte helt olika.
Källor:
356 Registry No. 32 Vol. 6, Phil Carney (som i sin tur hänvisar till Thomas König)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar