Det dröjde inte länge efter krigsslutet innan ett Volkswagenbaserat fordon tog den första tävlingssegern. Det var i augusti 1947 som Kurt Kuhnke vann Braunschweig Autobahnrennen med vad som kallades VLK (Vollstromlinien-Leichtbau-Konstruktion).
Bilen verkar ha byggts som ett så kallat skunkprojekt i och kring VW fabriken i Wolfsburg. Företaget styrdes på den tiden av de engelska segerherrarna och även om de såg en tävlingsbil som en god sak kunde de officiellt inte blanda sig i. Ledningen valde istället att passivt stötta projektet. Så länge byggandet av bilen skedde utanför fabriksgrindarna, och de inte använde Volkswagennamnet, så uppläts både ingenjörstid och delar.
Förutom Kurt själv var VW ingenjören Eckard Schimpf den som drev projektet, Mycket av planeringsarbetet utfördes av VW's teknikavdelning med stor hjälp av konstruktionschef Josef Kales. De behövde inte börja från noll vid byggandet då det fanns mycket idéer att låna från Berlin-Rome vagnen som byggts före kriget.
När det gällde motor så satte konstruktionschef Kales sin motorchef Gustav Vogelsang att bygga en lämplig motor. Artikeln i VW Classic #4 hävdar att det var en enlitersmotor med speciella toppar där ventilerna hängde i en V-formation.
Den sistnämnda informationen skall ses i skenet av att den i dag mer berömde Petermax Müller lät samme Vogelsang bygga en motor till sin tävlingsbil. Men, slutar likheterna där? Jag kommer att återkomma till Vogelsang-motorerna i ett senare inlägg.
Källor:
VW Classics #4
356 Registry Vol. 32 No. 6, Phil Carney
Tack Anton och Blogg-Niklas för hjälp att finna material.
Tack Anton och Blogg-Niklas för hjälp att finna material.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar