torsdag 2 maj 2013

Rutig retro

Ovan ser vi de tämligen livliga tygklädslar den presumtive köparen av en Scirocco TS hade att välja mellan 1976. När Golf GTi kom något år senare fick den också rutig klädsel, om än inte lika vild. 2007, i och med modellens 30 års jubileum, återinförde man den rutiga klädseln. Rutorna har hängt med sedan dess och finns även i den sjunde generationens GTi som snart kommer ut.

Återigen är det intressant att notera att både i fallet med den rutiga klädseln, och den vipergröna, lacken så flörtar Volkswagen med sitt eget 70-tal. Inte ens Beetle blickar längre tillbaks än så. Dess tillbehörskatalog avslöjar även den en dragning åt samma decennium. Här syns inga glimtar av 50- eller 60-talet längre. Blomvasen är borta.

Givetvis är detta ingen slump. Vi som växte upp, eller var unga, under 70-talet är en viktig målgrupp för Volkswagen nu. Tillräckligt gamla för att ha råd att köpa ny bil, men inte så gamla att vi redan har bestämt bilmärke för resten av livet.

Men, även om jag uppskattar VW's ansträngningar att blidka sådana som mig, så har jag ändå inte skaffat någon modern produkt från denna koncern. Kanske, kanske, kan jag ändra mig om de återupplivar "tyg D" också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar