torsdag 16 maj 2013

Bästa ovalrutenyanserna

I helgen var det dags för 2013 års upplaga av den klassiska VW pick-nicken på Gärdet. Även om majoriteten av bilarna var från 60- och 70-talet sågs en och annan 50-talare, som den horisontblå 1957:an på bilden.

Detta ger mig då en anledning att skriva ännu en topplista. Denna gång de, i mitt tycke, sju bästa ovalrutekulörerna:

Plats sju Agavegrön (Länk)

Under kalenderåret 1956 kom tre nyanser som nästan kändes som kusiner. Lite omättade, lite diskreta, men ändå med en distinkt kulör som gav bilen något av ett handkolorerat intryck. Färgerna kallades korallröd, horisontblå och agavegrön. I min lista säkrar den sistnämnda plats sju.

Plats sex Djungelgrön. (Länk)

På en hedrande sjätteplats finner vi djungelgrönt. Detta är färgen på en av Sveriges mest omskrivna ovalrutebilar, Ulf Kaijsers Judson- och tillbehörsförsedda 56:a. I dag är hans bil inte så unik, men för 30 år sedan var det uppseendeväckande udda med någon som samlade tillbehör till en gammal folka. Heder åt Ulf, denna föregångare. Säkert hjälpte den djungelgröna nyansen till. Den blir ganska bra på bild.

Plats fem Diamantgrön (Länk)

Diamantgrön är för sena ovalrutor vad den lite udda brun-rosa-skimrande Ultramaroon är för de tidiga. En ovanlig och lite pepprig metallicfärg kort sagt. Ingen av dessa är speciellt vanliga. Kanske var dessa kulörer lite för vilda för sin tid? I mitt tycke är den Diamantgröna ett snäpp mer lättsmält än Ultramaroon. Ja, snygg rent av.

Plats fyra Svart (Länk)

Om jag lät nostalgi påverka mig i förra topplistan så kan jag inte vara sämre här. Den första bubbla som jag hade närkontakt var nämligen en svart 55:a som min moster hade i mitten på 70-talet. Förutom att vara den kanske vanligaste färgen på svensksålda 50-talare är det också en mycket proper färg i all sin enkelhet.

Plats tre Stratosilver (Länk)

Tillsammans med den blekare Polarsilver var nog Stratosilver den vanligaste metallicnyansen på svenska ovalrutor. Dess mystiska blåa skimmer varierar från dämpat gråblått, till blått som ett gnistrande hav i solsken.  Snyggt och propert.

Plats två L35 Blå metallic (Länk)

Som jag förstår det var L35 den första metallic färg Volkswagen hade. Exakt när den kom har jag inte riktigt koll på. En uppgift hävdar mars 1953, men jag har också sett den på Zwittrar (okt 52 – mar 53) som hävdas vara i originalskick. Någon som vet bättre? Hur som helst är jag osäker på om jag sett den i verkligheten. Men, de L35-bilar jag sett på bild ser riktigt läckra ut. Tillräckligt för en andraplats faktiskt.

Vinnare Horisontblå (Länk)

En bubbla är ingen sportbil. Vad passar då bättre än en lugn och harmonisk färg? Horisontblå är en ganska ljus gråblå färg som passar speciellt bra med tyginredning och den typiska lukten av gammal bubbla. Helst skall det vara en lite sliten originalbil och i dörrfickan skall man kunna hitta en trasig kulspetspenna och ett par ljusblå Mobil-polletter. Det är en vanlig färg, inget som sticker ut, men det är ändå den som jag tycker passar bäst på en sen ovalrutebubbla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar