måndag 24 mars 2014

Okrasaventiler

Ett faktum när man trimmar 30-hästare är att tillgängligheten på delar inte alls är lika god som för de nyare motorerna. Men, att jaga fram var man kan handla vad får nog anses som en del av hobbyn för VW veterantrimmaren.

Insugsventilerna till mina Okrasatoppar har levt ett hårt liv, någon verkar ha svarvat av material på ventiltallriken. Kanske i renoveringssyfte, kanske i ett försök att minska vikten. De små groparna indikerade dessutom att de nog varit rostiga. Kort sagt såg jag det som bäst att jaga rätt på nya. Men, med annan diameter på skaftet än för nyare VW toppar så är det inte bara att slänga in något från de vanliga postorderkatalogerna.

På nätet hade jag läst mig till att BBT i Belgien lagerför fin-fina Okrasaventiler Vid kontakt hänvisade de till återförsäljaren i Sverige, Classic VW Up North. Så dessa italienska ventiler fick lämna sin lagerhylla i en förort till Antwerpen för att föras 13,5 breddgrader norrut till Skelefteå innan de åter vände söderut till mitt garage. Leveransen var snabb så vistelsen i norr måste varit kort.

Dock återstår en del innan topprenoveringen blir akut, men det är skönt att ha vitala delar på hyllan. Speciellt om kartongen är så smakfull som denna. Pepitarutig rand bådar gott.

På bilden: Min begagnade ventil närmast kameran och den nya italienska bakom den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar