tisdag 18 mars 2014

Veven så här långt

Tittar man runt på internetforum så verkar det inte vara helt ovanligt att 30-hästars motorer råkar ut för vevaxelbrott. Vill man ha något starkare finns inte många alternativ. En Porschevev funkar, men kräver en del jobb för att få i. Tittar man på antika alternativ finns Okrasa, Empi, Weber och rullagrade SPG. Ingen av dessa är dock lätta att hitta i bra skick.

Så vitt jag vet är Wolfsburg Wests Okrasa TSV 1300 replika den enda nytillverkade vevaxeln på marknaden i dag. Jag vet att många är nyfikna på den, så jag tänkte delge mina erfarenheter så här långt.

Jag har inte mätt upp allt, men så här långt verkar lagerlägen vara fina och hålla måttet. Dock var kilspåren trängsta laget liksom hålen för styrstiften. Veven levereras med styrstiften inpressade och det såg ut som det krävts en hel del kraft för att få in dem. Inget direkt bekymmer, men den som tänker sig byta stiften kommer att få jobba lite.

Axialspelet för vevstakarna låg inom toleransen hur som helst. Den på bilden låg mellan 0,3-0,4 mm mot T-häftets nydelsintervall på 0,17 - 0,40 mm (förslitningsgräns 0,70 mm). Tittar man på motvikterna ser man hål som ser ut att vara där av balanseringsskäl. Men, veven behövdes balanseras ändå visade det sig.

Så här långt inga katastrofer alltså. Men veven ställer till en del annat på grund av det längre slaget, så jag lär ha anledning att återkomma. Kommer jag behöva bearbeta kolvar och cylindrar? Måste stötstängerna förlängas? Blir vändhöjden för snål med de 1,5 mm shims jag tänkt använda? Den som följer bloggen kommer att bli varse. Håll inte andan medan ni väntar dock, detta är ett "slow cooking" projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar