måndag 29 september 2014

Antag aldrig. Kontrollera alltid.


Jag trodde mitt långblock var klart. Men, när jag noterade att ett stötstångsrör var buckligt insåg jag att något inte var som det skulle. Varför hade det hänt? Feltillverkade rör, eller stämde inte dimensionerna på min motor? Dessutom, varför blev stötstängerna för långa? Något stämmer inte.

Efter demontering, mätning och kontroll konstaterade jag två olika orsaker till mina observationer:
  1. Motorn var bara 1,2 mm bredare per sida och inte 2,7 mm som den "borde" ha varit. Jag hade missat att topparna var bearbetade. Detta förklarade stötstångsdilemmat. Givetvis borde jag ha upptäckt det vid en kontroll av förbränningsrummens volym. Men, topparna såg orörda ut så jag dubbelkollade aldrig. Dumt. Efter att ha cc:at dem kunde jag konstatera att  kompet landar på 8,2:1. Å ena sidan bra då veterantrimkunniga i bekantskapskretsen tyckt att jag var väl konservativ med 7,7:1. Å andra sidan måste jag nu tanka 98 oktan och motorn får ett lite tuffare liv. Men, nu kör jag så här och får lite fler hästkrafter på köpet.

  2. De nytillverkade stötstångsrören (från en känd leverantör i USA) avvek i utförande från originaldelarna som jag lyckades rädda från sopbingen. Gissningsvis funkade inte "dragspelen" som tänkt på de nytillverkade, därav mina problem. Efter att ha rådgjort med expertis (Bengt) valde jag att återanvända original stötstångsrören och lägga undan de taffligt tillverkade repro prylarna. Tätningarna, från samma leverantör, såg dessutom klumpigare ut än originalen från soptunnan. Custom och Speed Parts i Hyllinge hade nya tysktillverkade av bra kvalitet som de skickade blixtsnabbt.
Nu är allt återmonterat igen. Visserligen blev det en omväg, men det var bra att få allt utrett.

Bilden visar motorn precis innan åtdragningen av 3-4:ans topp. Notera särskilt de fina röda tätningarna till stötstångsrören.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar