måndag 22 september 2014

En resa i tid och rum


Ovan ser ni en antik aluminiumtrumma mitt under pågående stålringstransplantation. Låt oss ta en titt på denna nästan 60-åriga komponents resa i tid och rum.

Historien börjar på 50-talet hos firma Otto Fuchs Metallwerke i Ruhurområdet där den stora aluminiumtrumman med dess stålinlägg blev till. Därefter väntade en färd till Stuttgart för montering på en Porsche 356:a.

Bilen såldes senare någonstans i Sverige där den antagligen fick ett tufft, men ganska kort, liv. Redan under 70-talets första år har nämligen bromsarna hamnat på en annan bil. Vid den här tidpunkten är trummorna rödmålade och sitter på en modifierad VW av 1960 års modell lackad i en mörkt chokladbrun nyans. Under huven ligger en modernare typ 1 med dubbla Solex40PII. På något sätt lyckades byggaren med konststycket att regbesikta bilen med hela 77 hästar.

Av någon anledning plockades bilen ned ganska snart och blev därefter stående i en Västmanländsk lada. För ganska precis 25 år sedan hittade jag den där, men då jag nyligen köpt en annan 60:a bubbla med 356 bromsar gav jag tipset till min  garagekompis Janne. Han köpte den, plockade av bromsarna och sålde vidare bilen. De blev sedan liggande tills jag tog över dem för ett drygt år sedan.

Min förhoppning är att denna trumma skall hamna på sin tredje bil, nämligen min Karmann Ghia från 1958. Jag har nu två uppsättningar halvdåliga 356A bromsar som jag försöker få ihop till en. Tre trummor klarade sig med bara en ursvarvning, men för den sista framtrumman krävdes grövre åtgärder. Det här exemplaret var bäst av tre kandidater för att kunna lägga in en ny gjutjärnsring.

Nu ligger den i Östergötland och väntar på att ett gjuteri i Italien skall få tid att gjuta en omgång ringar åt Stefi i Tjeckien som gör bearbetningen. Sedan skall Mats i Östergötland krympa in ringen i trumman och därefter kommer frambromsarna lämnas in i Bromma för radieslipning av backar.

Under tiden hoppas jag ha hittat de sista delarna till bakbromsarna. Har någon i läsekretsen småprylar för 356A/B bakbromsar liggande så hör gärna av er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar