måndag 3 november 2014

Bromsdetaljer


Porsche 356:or levde ett hårt liv i Sverige. Inte nog med att ägarna gjorde allt för att plåga livet ur bilarna, dessutom såg de saltade vägarna till att den praktiska livslängden blev tämligen kort. Men, det tycks vara en naturlag att när en Porsche 356:a skrotas så tar man rätt på de fina trumbromsarna i aluminium. Således finns det i dag betydligt fler uppsättningar bromsar än bilar att sätta dem på.

I dag är det dock 40-50 år sedan 356:or regelmässigt hamnade på bilskrotar, således har de övergivna bromsarna i de flesta fall vandrat mellan olika garage genom decennierna. Under denna tid verkar det som smådelarna sakta men säkert diffunderat bort från trummor och sköldar.

I mitt fall fick jag tag på två uppsättningar 356A trummor, men inga smådelar till handbromsen. Eftersom bromsarna är ett sidoprojekt har letandet varit tämligen lojt. Hävarmarna finns i webshopen hos en del firmor och jag har vid ett par tillfällen försökt handla sådana när jag ändå köpt andra saker. Resultatet blir alltid detsamma: Först ett mejl som berättar att de just nu inte finns på lagret, men att de skall komma in. Sedan ett mejl till två veckor senare som berättar att varan utgått. Nåväl.

Ett av stagen mellan backarna drog Bosse i Märsta upp ur sin bra-att-ha låda (tack för det!), så nu saknas bara ett. De små fästena för wirehöljet var enklare än jag trodde att få tag i eftersom det visade sig att VW typ 1 prylar passade. Ett tips jag gärna förmedlar till läsekretsen. Någon som vet om även hävarmar och stag-mellan-backar kan plockas från andra bilar? Tips mottages tacksammast, både om originaldetaljer och vad som är kompatibelt.

Fotnont: Pappret i bakgrunden är en servicebullentin från Porsche daterad februari 1960. Den visar hur äldre hävarmar och stag modifieras för att passa den nyare typ av backar som då introducerades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar