onsdag 12 november 2014

Gmündbilarna och dess motorer



Börjar man studera VW veterntrimning är det svårt att undvika Porsches tidiga historia. Efter det första sportbilsförsöket från Porsche, en öppen mittmotorprototyp, byggdes ett femtiotal bilar i aluminium 1948 - 1950. Detta var de så kallade Gmünd bilarna. De flesta av dem hade en typ 366 motor, vilket i praktiken var en VW motor med högre komp och dubbla förgasare.

Effekten angavs i marknadsmaterial till 40 hästar, men de flesta nutida Porsche historiker verkar överens om att den siffran var tämligen överdriven. Verklig effekt uppskattas till 28 - 35 hästar, beroende på vem man väljer att tro på.

Porsche typ 366. I princip en VW/kdf motor med dubbla förgasare och högre komp. Detta exemplar stod i Prototyp museets glasade verkstad. Från bilder på Facebook kan jag konstatera att en liknande (men inte samma) motor sitter i Gmünd coupén som visas längst upp i inägget.

Bristen på material efter kriget drabbade även Gmünd bilarna. Speciellt de tidiga bilarna använde sig av mycket begagnade delar från överblivet krigsmateriel. Många av de tidiga typ 366 motorerna var därför baserade på begagnade block. Porsche stansade in "P356" framför det vanliga motornumret på dessa. Man kan därför se om motorblocket ursprungligen var ämnat för Kdf, stationärmotor, Kübel- eller Schwimwagen.

Texten på museets skylt berättar att den här Porsche motorn från 1949 är den äldsta bevarade från Gmünd epoken*. Motorn har typ 369 toppar påhängda varför vi får förmoda att det är en sådan motor vi ser. Motornumret indikerar att den är baserad på ett begagnat block från en militär stationärmotor (om jag tolkat det rätt). 

Tittar man på sajten www.stasher.us så kan man gissa att Porsche gradvis gick över till nya block under 1949. Under samma år lanserades också den första "riktiga" Porsche motorn, typ 369**. Denna var först ut med de karaktäristiska topparna med snedställda avgasventiler.

Effekten angavs, precis som sin föregångare, till 40 hästar. Tack vare topparna hade man nog mer fog för sitt påstående i det här fallet. Förutom detta ändrades cylinderdiametern till 73,5 mm. På så sätt minskades motorvolymen från 1131cc till 1086cc vilket möjliggjorde tävlingar i 1,1 liter klassen.

Typ 366 dog ut med Gmündbilarna, men typ 369 kom att leva vidare ända till 1954. Man kan säga att det var den sista pusten från Gmünd-eran. Snart skulle den välkammade A-modellen äntra scenen och exporten till USA skjuta i höjden.

*Hade det stått "den äldsta typ 369 motorn" hade det känns mer trovärdigt, men nog måste det väl finnas någon äldre typ 366:a? Eller räknas inte det som en Porsche motor?

**Vissa källor anger 1948, andra 1949 och vissa 1950. Jag väljer att tro på 1949.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar