Veterantrim är ingen ny företeelse. Till exempel blommade trimningen av Fords sidventils V8 (1932-1953) här i Sverige under sent 70-tal Med den tidens besiktningsbestämmelser var det nämligen inte lätt att besiktiga en 30-tals Ford med en modernare toppventils V8:a. Det var alltså trimning av originalmotorn som gällde om man ville ha bättre prestanda i sin Hot Rod.
Denna företeelse lär ha mötts med viss förvåning i motorns hemland USA. Där var intresset att trimma dessa gamla motorer närmast noll vid den tidpunkten. Men, sedan många år tillbaks är sidventilstrimning stort även där.
Dagens intresse begränsas inte bara till den klassiska V8:an, även de fyrcylindriga A/B-Fords motorerna från 1928 - 1934 trimmas och delar nytillverkas. Toppen på bilden ovan är således bara ett musklick (och några siffror från ditt kreditkort) bort från ditt lokala paketombud!
Fotnot: Ed Winfield, vars namn toppen ovan bär, var en pionjär inom motortrimning i allmänhet och trimkammar i synnerhet. Han utvecklade mängder av trimtillbehör, främst till T-Forden, men även till A-Forden. Redan 1919 erbjöd han trimkammar till T-Forden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar