söndag 20 september 2015

Utvärdering av prestandamål

Dags att utvärdera måluppfyllnaden i projektet. Bilden ovan är från ett två år gammalt inlägg där prestandamålen sattes upp.

I text löd målen så här:

1. Vid rödljuskörning i stadsmiljö skulle jag vilja kunna varva lite mer på tvåan för att komma upp i en vettig stadshastighet innan trean slängs i.

2. När jag ligger på fyran i 70 - 90 km/h och det kommer en seg backe så önskar jag att bilen gick att accelerera bättre utan nedväxling.

Nu varvar motorn glatt 4500 rpm på ettan till trean (räknat med 5-10% felvisning på hastighetsmätaren) och fyran är stark redan i 60 km/h. Dessutom kan man kryssa i 40 km/h på samma växel.

En vassare kam (eller utväxlade vippor) hade nog gett en fem hästar mer och en varvigare motor. Men, dels ville jag bygga motorn som VW skulle ha gjort dem och dels ville jag åt styrkan på lägre varvtal. Jag är mycket nöjd med motorns karaktär, den blev som jag ville ha den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar