När man monterar en motor gäller det att titta, tänka, känna, läsa, mäta och sedan tänka lite till. På bilden ser ni ett exempel, oljehålet i blocket linjerar inte riktigt med hålet i ramlager #2. Om man missar detta faktum kommer lagret inte bli smort som det skall vilket kan ge otrevliga följder. Enligt en motorbyggare i bekantskapskretsen kan man råka ut för det även med de nyare VW motorerna, så fenomenet är inte unikt för de tidiga modellerna.
Men, 30-hästarna bjuder ändå på fler fällor än efterföljaren. Endast ramlager #1 har ett styrstift som är offset. De övriga är centrerade och kan därför monteras på två sätt. Även här gäller det att tänka rätt. Original verkstadshandboken är inte supertydlig i detta fall. VW-trends artikeln från förra inlägget var mer upplysande i det ämnet.
En annan motor som man kan vända lagren fel på är Porsche 356:ans stötstångsmotor, så vår motor är i gott sällskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar