Nu har det vänt och återmonteringen börjar nu lite försiktigt med bland annat fördelardrev och oljereducerventil.
Den uppmärksamme konstaterar att fördelaren är en annan än den som tidigare visades i bloggen. Den ursprungliga, BR8 (019), har esatts av en BR25 (010). Å ena sidan är 010 lite för ny då den kom 1959, men å andra sidan har den en "sportigare" tändkurva och större total förtändning.
Med dess lite mer Porsche-lika karaktär är det inte otroligt att det var en sådan VW skulle använt om de hade gjort en Karmann Ghia S. Hur som helst har jag nu bägge sorterna och kan pröva mig fram vilken som passar bäst.
I övrigt har också första motgången slagit till i och med att två vevlagerhalvor hade transportskador. Att upptäcka sådant ett halvår efter leveransen är alltid tråkigt. Givetvis skall man alltid inspektera det man får direkt vid leveransen, men, men...
Boken i bakgrunden är en enkel reparationshandbok utgiven i USA på 50-talet av Floyd Clymer. Den tar upp allt väsentligt i ett litet format. Perfekt att ha till hands nära själva byggandet. Behövs djupare info får man vända sig till den riktiga VW handboken. Floyd-boken fick jag i present för länge sedan, men det är först nu jag har riktig nytta av den.
Tack till Claes och Henrik för bok respektive fördelaraffär!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar