Genom åren har anledningen till att trimma den luftkylda VW motorn varierat. På 50-talet drevs utvecklingen av VW trimdelar främst av behovet att öka bruksvärdet på en undermotoriserad folkbil. Exempel på det är de då populära trimsatserna från Judson respektive Okrasa.
Under 60-talet blev VW trimningen en del av den tidens ungdomskultur i USA. Drivkraften var nu kul fritid snarare än att ta sig snabbt mellan Hamburg och Düsseldorf. Motorerna hamnade i Kit-Cars, Dune Buggies, Gassers etc. Trimdelarnas fortsatta utveckling reflekterade detta och industrins epicentrum flyttades till Kalifornien.
Skall man sätta ett slutår på den äldre "brukstrimeran" anser jag att 1965 är ett bra val. Året därpå lanserade VW sina dubbelporttoppar, vilka var en perfekt grund för vidare trimning till ett vettigt pris. Ungefär samtidigt började Carrol Shelby sälja ut sitt stora lager med Weber IDA48:or* . Fina toppar och vettigt prissatta förgasare kom att skicka VW trimningen i en ny, vildare, riktning.
Bilden ovan visar två viktiga publikationer för den era som började runt 1966:
- Boken "How To Hot Rod Volkswagen Engines" från 1970 är sedan länge kultförklarad, här ser vi den med originalomslaget.
- Rod & Custom Oktober 1966 visar Empis tävlingsbil Inch Pinchern. I och med den nya tiden tog de steget från banracing, till den då mer ungdomliga, dragracingen. Motorn var fortfarande baserad på en 30 hästare, men med 1,9 liters volym och dubbla IDA48:or var det en motor i den nya tidens anda.
*Fotnot: Shelbys lager av förgasare hade sitt ursprung i Shelby Cobrans uppkomst. Carrol trodde att de fina Italienska förgasarna skulle bli populära i den sportbil han tog fram. Men, få beställde bilen med IDA 48:or. Trots att Shelby sänkte priset på detta option år för år minskade lagret pinsamt lite. I mitten av 60-talet dumpade han ut förgasarna på marknaden. VW trimmarna i Kalifornien tog förgasaren till sina hjärtan och resten är historia!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar