torsdag 22 augusti 2013

Fördelaren, projektets första pusselbit

Mitt förra motorbygge började med köpet av en BOSCH 009 fördelare. Det skulle sedan dröja hela fyra år innan det var dags för uppstart. Jag var med andra ord inte blixtsnabb i garaget ens då.

Nu är det dags igen. Även denna gång är projektets första del en fördelare. På märkplåten står BOSCH VJ4 BR8 och modellen användes på VW bussar 1954 till 1959, samt på vissa industrimotorer. Mer populärt kallas den 019, vilket är de sista siffrorna på artikelnumret den hade som ersättningsfördelare.

Under senare delen av 60-talet kom denna fördelare att marknadsföras i ett kit kallat "blue screamer". Denna trimsats bestod av en 019 fördelare lackad i blåmetallic, en BOSCH blå tändspole och blå tändkablar. Effektökningen lär ha varit måttlig, men motorutrymmet blev lite poppigare ivarjefall.

Enligt standardverket How to Hot Rod VW engines kan 019 fördelaren modifieras så att den får en tändkurva liknande den populära 010:an* genom att en av de två fjädrarna tas bort. Ännu har jag inte bestämt mig hur jag kommer att göra i det fallet. Det enda jag vet säkert är att motorbyggprojektet kommer att framskrida långsamt, precis som det förra.


*Fotnot: 010 fördelaren (BOSCH VJ4 BR25) satt på VW bussens "bastardmotor" 1959 - 1960. 010 var en populär fördelare på 60-talet då man behövde ersätta den trimovänliga helvakuumfördelaren som satt på typ 1 motorn 61 - 67

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar