söndag 11 augusti 2013

Mycket snack och liten verkstad


Jo, rubriken stämmer nog överens med mina aktiviteter. Själva Ghian funkar bra och prestandauppgraderingsprojektet är ännu i en förstudiefas. Som ni kanske märker är fokuset på litteraturstudier, med bloggen som anteckningsblock. Det är knappast någon idé att skaffa delar innan man vet vad man vill ha. Så, de verkliga aktiviteterna i mitt veterantrimmande är minimala just nu.

För att visa att något litet händer så kommer här ett mektips. Hjulcylindrar till Porsche 356A/B är lite dyrare än motsvarande för VW, så det kan vara värt att försöka renovera de gamla. I mitt fall har jag ett antal begagnade hjulcylindrar som eventuellt är räddningsbara. Två av dessa satt dessutom fast.

Praktiskt nog är gängan för ingående bromsrör samma som vanliga fettsprutor använder sig av. Således var det bara att gänga loss främre munstycket och skruva på hjulcylindern. Efter ett par pumptag hoppade ena kolven ut en bit. Genom att hålla emot lyckades jag även få den andra att släppa. Nästa steg är att se hur loppet ser ut, med lite tur räcker det med honing. Annars blir det bingen.

EDIT: man får upp ett rejält tryck med fettsprutan, så ha skyddsglasögon. Släpper inte kolven är det något annat som ger sig, som gjutgodset. Händer det var nog hjulcylindern bortom räddning ändå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar