Heinrich Nordhoff var en man med bestämda principer. Han hade fått en fabrik och en småbilskonstruktion att förvalta. Redigt och rejält utan trams var vad som gällde. Att börja producera VW typ 2 var helt i linje med hans idéer. Sportvarianter och modernare design stod aldrig högt på hans agenda dock.
Ändå föll han för Karmann Ghians linjer och tillstyrkte produktion. Gissningsvis hade han förhandlat till det så Karmann tog en stor del av den finansiella risken. För säkerhets skull.
Trots Nordhoffs idéer borde det ha funnits någon på marknadsavdelningen som hade tillräckligt med omvärldskoll för att inse att andra sportcoupéer hade lite bättre prestanda. Men, höjd effekt var inte att tänka på. Om inte annat ville man till varje pris undvika att stöta sig med Porsche, som hjälpte VW med mycket av konstruktionsarbetet.
Vid tiden för Ghians lansering var Porsches instegsmodell en 1300 på 44 hkr. Varje försök till en snabbare VW skulle därför utgöra ett hot mot samarbetspartnern. Men, i augusti 57 läggs 1300 ned och insteget blir nu en 1600 på 60 hästar. Plötsligt uppstår alltså ett hål i marknaden. I området mellan 30 och 60 hästar finns nu ingen luftkyld svansmotorbil.
Bortsett från Nordhoffs principfasthet hade 1958 varit det ideala tillfället att lansera en "Karmann Ghia S",som en slags arvtagare till Porsches tidigare instegsmodell. Min plan är nu att bygga en kopia av hur den bilen skulle ha sett ut. Framöver kommer jag att knyta ihop säcken i ett resonemang hur specifikationerna på denna bil borde ha varit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar