måndag 2 september 2013

Prestandamål i projektet

Tidigare skrev jag om vikten av "stuk och ljud" över mätbara prestanda. Även om det är sant så finns det faktiskt driftfall då jag önskade att Ghian var lite hurtigare. Ett par exempel är:

1. Vid rödljuskörning i stadsmiljö skulle jag vilja kunna varva lite mer på tvåan för att komma upp i en vettig stadshastighet innan trean slängs i.

2. När jag ligger på fyran i 70 - 90 km/h och det kommer en seg backe så önskar jag att bilen gick att accelerera bättre utan nedväxling.

Den första punkten är lättast. Lite mer flås i topparna, eller överladdning, gör det möjligt att få bort astman över c:a 3400 rpm. En "10 hkr till"-fix, eller ett Wolfsburg West Okrasa-kit klarar den biffen.

Den andra punkten, bättre segdragning på fyran, är svårare. Alternativen ovan ger sina största bidrag vid högre varv och ganska lite under 3000 rpm. Men det finns några alternativ:

a) överladdning
b) större slagvolym
c) ändrad utväxling på fyran

Mina funderingar går åt att öka slagvolymen något och kombinera med en numerisk högre fyra (se tidigare inlägg om utväxlingar). En varvigare fyra borde också ge möjlighet till en högre toppfart som en extra bonus. Egentligen hade jag tänkt att lämna växellådan oöppnad, men det är svårt att förneka att en 0,89 fyra skulle ge en mer harmonisk drivlina. Vi får se hur det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar