måndag 30 september 2013

Bilen som aldrig blev: Karmann Ghia S, del 2

Om man nu skall definiera specifikationerna för en fiktiv 1958 Karmann Ghia S gäller det att hela tiden fråga sig: Hur skulle VW ha gjort? Något exakt svar går inte att få, men genom att titta framåt, bakåt samt åt sidan, borde det gå att bygga upp något som är rimligt sannolikt.

Tittar vi framåt i tiden finner vi 1500S. Detta var första gången VW erbjöd ett "prestanda"-alternativ. Ursprungsbilen, 1500, hade 45 hästar vilket gav bilen rent usla prestanda jämfört med konkurrenterna. S-modellen fick 20% högre effekt vilket nåddes med höjd kompression och dubbla förgasare. Dessa 54 hästar var tillräckliga för att åtminstone nästan hamna i nivå med andra bilar i samma prisklass.

Skulle samma höjning appliceras på Ghia S hamnar man på 36 DIN hästar. Men, tittar vi på resonemanget i inlägget prestandamål, del 2, så är det fortfarande för lite. För att få en vikteffekt i närheten av samtida sportcoupéer, utan att konkurrera med Porsche 1600N, krävs en effekthöjning på ungefär 50%.

Med tanke på ovanstående finner jag det naturligt att i del 3 titta snett bakåt och studera de bägge Porsche 44 hästars 1300 motorer som fanns mellan 1951 och 1957. Väl mött då.


Bild från Svenska Volkswagens historiska bildarkiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar