torsdag 3 oktober 2013

Bilen som aldrig blev: Karmann Ghia S, del 3

Enligt det tidigare resonemanget var Porsche motorerna 506 och 506/2 helt rätt i effekt för att passa i den fiktiva 1958 Karmann Ghia S. Bägge motorerna hade 44 hästar och 1300cc, men var i grunden två totalt olika motorer. Här tittar vi på dessa och resonerar vilka val som var troligast för VW.

Porsche typ 506 1951 - 1954
Denna motor baserades på VW 25-hästarsblocket och hade dessutom en standard kamaxel från en sådan. Motorn levererade sina 44 hästar vid 4200 rpm. De 1,3 litrarna kom från en vevaxel med standard VW-slaget 64 mm och 80 mm Nikasil cylindrar. Topparna var Porsches egna och förgasare var dubbla Solex PBI.

Porsche typ 506/2 1954 - 1957*
Porsche växte snart ur VW blocket och i dess ställe kom ett kraftigare tredelat block. Standard slaglängd i detta block blev 74 mm. Tack vare denna modularisering fick 1300 cc motorerna pyttesmå 74 mm cylindrar för att nå rätt volym. I övrigt var specifikationerna väldigt lika 506 motorn. 

VW's (troliga) val
Det enklaste för VW för att nå 50% högre effekt borde ha varit att plocka i typ 506 motorn mer eller mindre som den var, då den i mycket liknade en 30 hästare. Men, 80 mm Nikasil cylindrarna var både dyra och hade problem med att de sprack vid foten. Ingen acceptabel lösning för VW alltså.

Mer troligt är att VW hade jobbat med slaglängden. Om man behåller 77 mm cylindrar, och vill nå precis under 1300 cc, så är c:a 69 mm en lagom slaglängd. Tittar vi framåt i tiden var det just det borr och slag som typ 1 till slut fick när VW 1300 introducerades i augusti 1965 .

Enligt det tidigare resonemanget i antikens profiler, del 1 så räcker originalkammen för en motor som denna. Detta var precis vad typ 506 hade dessutom.

Topparna är, som nämnts tidigare, den största begränsningen för 30 hästars motorn. Här är det troligt att VW skulle välja en Okrasa-liknande lösning, dvs dubbelportar som Porsche, men ventilerna i linje á la VW. Tittar vi återigen fram i tiden var det just en sådan lösning VW valde när dubbelportstoppen lanserades, även detta i augusti 1965.

Förgasarna borde också haft samma storlek som i 506:an, men frågan är vilken typ VW skulle valt: Solex 32 PBI (som 506:an), Solex 32 PBIC (som Okrasa och Porsche 1600N), eller till och med  Zenith 32 NDIX som ersatte den tidigare nämnda i oktober 57? Vi låter detta vara öppet så länge och återkommer med en förgasargenomgång vid ett senare tillfälle.

Slutsats
Med detta resonemang har jag nu grundreceptet till min motor. Bottendelen får således bli en kopia av Okrasas 69,5 mm vev medan originalkammen, liksom originalcylindrarna, behålls. Beslut kring toppar och förgasare väntar jag lite med.

*Från juni till oktober 1954 fanns en variant kallad 506/1 som var något av ett mellanspel. Den hade det tvådelade blocket, men 74X74 i borr och slag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar