När vi ändå är inne på 1300 cc motorer baserade på 25/30 hp VW block får vi inte missa Denzel.
Denzel hade ambitioner liknande Porsche: Att tillverka tävlingsbilar samtidigt som man sålde tämjda versioner till kapitalstarka spekulanter. Även Denzel började med VW bas, men minskade på innehållet undan för undan. Från mitten av 50-talet hade bilarna egenutvecklat rörchassie, öppen aluminium kaross och en nästan egen motor med VW-block som bas.Totalt lär c:a 300 bilar tillverkats från 1950 - 1960.
Denzel erbjöd modeller för alla viktiga klasser: 1100, 1300 och 1500 cc. Men, det var 1300 cc motorn som blev mest framgångsrik. Under åren 1954 till 1956 ställde Denzel upp i 20 tävlingar, varav man tog klasseger i 16. Mest uppmärksammad var totalsegern i Rallye international des Alpes 1954 där man vann även över de större 1500 cc Porscharna. Den 1300 cc stora tävlingsmotorn lär ha varit på hela 85 hästar.
På bilden ser ni delarna till den nedtrimmade varianten som såldes till hugade trimmare. Med dessa i ett 30 hp block skulle man få 54 hästar vid 4750 varv. Jämför man med Okrasas TSV 1300 är denna betydligt mer avancerad. För att nå volymen ger sig Denzel på både borr och slag. Veven har 67 mm slaglängd och aluminiumcylindrarna mäter 78 mm (1 mm större än VW original). Dessutom har man dubbelportstoppar med ovala insugskanaler, samt egna vevstakar och stötstänger.
Det finns mycket olika uppgifter om Denzel motorerna, vissa motsägelsefulla och nästan alla utan säker datering. De tekniska uppgifterna ovan kommer från en säljbroschyr som finns skannad på den utmärkta sajten oldspeed.ch.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar