Nu var det inte bara Denzel som hade framgångar i 1300 cc klassen i mitten på 50-talet. Även Porsche var framgångsrika med sin 1300 Super som lanserades sent 1953.
Motorn i 1300S kallades typ 589 och lämnade 60 hästar vid hela 5500 rpm. De höga varvtalen möjliggjordes av en HIRTH rulllagrad vevaxel och en vassare kam. Borr var 74,5 mm och slaget 74 mm. De tidiga motorerna var baserade på det tvådelade VW blocket, men sent 1954 ersattes det av Porsches tredelade dito. Namnet byttes då till typ 589/2. Förgasarmässigt hade de tidigare Solex 32 PBI förgasare medan 589/2 motorerna var utrustade med antingen 32, eller 40, PBIC från Solex.
Tävlingsmässigt gick det bra. I Sverige totalsegrade CG Hammarlund i "Svenska Rallyt till midnattssolen" 1954 med en 1300S. Samma år blev det klasseger i 1300 cc klassen för Hampel/Berghe i Mille Miglia
Men, denna period var sista sucken för Porsches 1300 cc maskiner. Porsches 1,5 liters Carrera motor med dubbla överliggande kamaxlar var framtiden för Porsches tävlingsverksamhet. 1300 cc bilarna var dock populära bland tävlande privatpersoner och de fick därför finnas kvar i sortimentet till hösten 1957.
Läs mer om midnattssolsrallyt på: taksökare & hasplåt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar