I mitten av 50-talet var USA en attraktiv exportmarknad för många europeiska biltillverkare. Även lilla Denzel försökte slå mynt av denna. Bilden ovan är från Sports Cars Illustrated, januari 58. Motorn i bilen liknade 54 hästaren som visades i förra inlägget, men effekten i 1281 cc motorn var nu 65 DIN hp. Detta blev möjligt tack vare en hetare kam, troligtvis den legendariska Porsche S-kammen, och att Solex 32 PBIC förgasarna ersattes av större Solex PII40.
För att vara på säkra sidan hade Denzel passat på att trimma motorn ytterligare innan den lämnades till journalisterna. Så just detta exemplar hade kompet höjt från 8,5:1 till 9,9:1 och Solex PII:orna bytta mot Weber (oklart vilken modell).
Någon succé blev exporten aldrig, trots relativt goda recensioner i pressen. Två år senare gav Wolfgang Denzel upp planerna på egen biltillverkning.
Hans främsta avtryck i bilhistorien var nog att han räddade BMW på två olika sätt. I Januari 1958 fick Denzel uppdraget att konstruera en småbil åt BMW. Resultatet blev 700-modellen, en svansmotorförsedd bil med modern design som kom att bli en framgång för det krisdrabbade BMW. Nästa räddning kom 1959 då Wolfgang var en av de minoritetsägare i BMW som till slut stoppade planerna på att låta det Bayerska bilföretaget slukas av jätten Mercedes Benz.
Bor man i Österike kan man än i dag köpa en BMW av firma Denzel: http://www.denzel.at/neuwagen/bmw
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar