Ytterligare en bil som inspirerade mig att skaffa Ghia var Lasse Mix papyrusgröna* 58:a cab. Jag hade förmånen att fota den vid två tillfällen, 2002 för den nu avsomnade brittiska tidningen Total VW, samt 2003 för svenska Wheels Magazine. Normalt sett återanvänder man bilder till artiklar ämnade för olika marknader, men Lasse hade uppdaterat bilen något varför det blev en ny fotosession.
Detta var min första egentliga närkontakt med en lowlight och det slog mig att den var snygg nästan oavsett vilken vinkel man stod i, eller vilken brännvidd man använde.
Att trimma 30 hästare var tämligen ovanligt vid den här tiden. Om man gjorde det så var det oftast Judson kompressorn som gällde. Just en sådan installerade Lasse, komplett med det aluminium scoop på huven som krävs för att luftfiltret skall få plats i en Ghia. För att förstärka sportigheten satte han på ett fyrpipigt avgassystem av Abarth typ från japanska Flat4.
Efter några säsonger sålde Lasse bilen och, som så många andra svenska lowlight Ghior på 00-talet, hamnade den på kontinenten, närmare bestämt Schweiz.
*Originalfärg var Amazonasgrön, men vid en omlackering 1978 bytte bilen kulör.
Övriga Ghia-inspirationsinlägg finner ni här: http://lowlightkaizen.blogspot.se/search/label/Ghia-inspiration
Övriga Ghia-inspirationsinlägg finner ni här: http://lowlightkaizen.blogspot.se/search/label/Ghia-inspiration
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar