tisdag 14 januari 2014

H-filter? Fram? Nej, Knecht!

Efter de två tidigare inläggen hör säljaren Henrik B av sig och undrar om jag är säker på att oljefilterburken är en Fram. Han har nämligen sparat en prick likadan till sig själv. På den finns delar av originaldekalen kvar och där stod det enligt honom: "K, något, något, något, T". Lite klurigt, eftersom Dr. Brett Johnsson, och övrig tillgänglig information jag sett, bara nämner tre fabrikat. Fanns det alltså ett fjärde fabrikat?

Till slut hittar jag ett par trådar från 2009 respektive 2011 på 356-registry som nämner Knecht oljefilterburkar, som något förekommande, men väldigt sällsynt. Där finns också en bild på dekalen och jo, K****t är, som man kanske kunde gissa, Knecht. Jag drog mig då till minnes ett mystiskt filter jag sett när jag studerat tester från tiden. Det var en provkörning av Porsche 356A i tidningen Speed Age från augusti 1958. Mycket riktigt hade den en likadan dekal.

Jag har tidigare varit lite fundersam över att pressningarna undertill på min burk inte varit exakt lika som på de Fram-burkar jag sett på nätet. Men, när jag jämför med Henriks Knecht-burk, och den på nätet, så stämmer det bra med hur min ser ut. Alltså verkar det vara så att även mitt är av den mer sällsynta arten. Artikeln i Speed Age visar dessutom att Knecht burken är tidsmässigt korrekt för min bil. Tur.

Till de "vanliga" fabrikaten finns det nya dekaler att köpa från de stora Porsche handlarna. Men, eftersom Knecht burkarna är betydligt ovanligare så verkar det inte vara lika lätt med dekaler. En tysk har under dagen föreslagit att vi delar på kostnaden för att göra schabloner för en vattendekal, men någonstans där går gränsen för mitt nörderi. Kanske låtsas jag att det är ett Fram filter istället.

Bild från Speed Age, augusti 1958

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar