Motorn till en enkel folkbil bör givetvis hållas just enkel. Kan man reducera något, utan att märkbart försämra kundvärdet, så gör man det. Därför fann man aldrig något oljefilter på VW typ ett motorn. Men, kusinen Porsche introducerade sådana tidigt. Först kom det på de mer motorstarka modellerna och 1954 på samtliga.
Porsche använde sig av tre leverantörer*:
- Fram, orange burk, svart topp (fanns senare i silver med svart topp och slutligen helt silver)
- Mann, grön burk och topp.
- H-filter, tidiga var silver med svart topp, senare helt i silver.
För min fiktiva Ghia S har jag studerat 57 och 58 års Porschar då det är sannolikt att VW skulle använt en liknande installation. Det visade sig dock svårt att hitta motorbilder tagna när bilarna var nya. Jag har endast lyckats identifierat oljefiltret på två olika bilar. Den ena hade ett H-filter helt i silver, den andra ett Fram med svart topp (troligtvis orange burk). En notering är att de då nya bilarna, jämfört med dagens renoverade, inte alltid hade lockets dekal så fint centrerad.
Om man nu vill ha en oljefilterburk på sin bil och inte vill jaga begagnat så gör japanska Flat 4 en reproduktion av Fram enheten. Dessa är lackade i samma blåa kulör som de filterburkar Okrasa sålde till sina trimkit.** Passande om det är en sådan motor man bygger.
*Så enkelt var det visst inte. Se senare inlägg.
**EDIT: Färgen på filtren hos Okrasa finns det långa debatter att läsa om på nätet. Skall jag försöka mig på att sammanfatta det hela vågar jag påstå att det fanns både i orange och blått. De var nog helt enkelt i den färgen herr Oettinger fick dem levererade till sig.
Källor:
**EDIT: Färgen på filtren hos Okrasa finns det långa debatter att läsa om på nätet. Skall jag försöka mig på att sammanfatta det hela vågar jag påstå att det fanns både i orange och blått. De var nog helt enkelt i den färgen herr Oettinger fick dem levererade till sig.
Källor:
http://www.cbperformance.com (återförsäljare för Flat4)
Porsche 356 defined, a pictorial guide, Dr. Brett Johnsson
Motor Trend, June 1957
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar