måndag 13 januari 2014

Mer oljefilternörderi

Den begagnade oljefilterburk jag införskaffat var, under smutsen, silverfärgad med svart lock. Frågan är nu under vilken tidsperiod Porsche hade silverfärgade Fram filterburkar med svarta lock. Jag inser att det börjar bli överkurs i nörderi, men ändå...

Återigen är det bilder från tester som är min främsta källa. Eftersom de är i svart/vitt är det lite svårt att få ett grepp om när bytet från orange till silver skedde. Övergången till silverfärgade lock är enklare, det tycks ha skett runt 1962.

Bilden ovan är från Teknikens Värld nr 14 1959 och min gissning är att filterburken är i silver, men det är svårt att veta. Eftersom jag inte finner någon fakta som motsätter att Porsche hade silverfärgade burkar med svarta lock i november 1957 väljer jag att tro det. Hur som helst passar den tolkningen mitt syfte då jag redan köpt färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar